Personal growth and enjoying life at the same time - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Rachel Lauwerijssen - WaarBenJij.nu Personal growth and enjoying life at the same time - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Rachel Lauwerijssen - WaarBenJij.nu

Personal growth and enjoying life at the same time

Door: Rachel Lauwerijssen

Blijf op de hoogte en volg Rachel

13 Juli 2015 | Verenigde Staten, Fort Collins

Time is going so incredibly fast!! Ik weet nog goed dat ik uit het vliegtuig stapte en dacht ‘Goh, hier ben ik dan voor 6 maanden’. Maar mensen, time flies!! Op het moment van schrijven heb ik nog 2 maanden in Amerika inclusief mijn reis naar Las Vegas en Washington State..

Na mijn laatste blog ben ik druk bezig geweest met het analyseren van mijn verzamelde data. Het grote verschil tussen het analyseren van ‘harde' data (kwalitatieve) en ‘social science’ data (kwantitatieve) is dat je niet met feiten werk maar met gedachten en thema’s. Mijn sample size mag dan wel klein zijn, de hoeveelheid data die je ervan krijg is gigantisch. Gillian complimenteert me voor mijn werk tot nu toe en dat grote sprongen maak op het gebied van het analyseren van social science data, leuk om te horen! Ik onderscheid me behoorlijk van andere biologie studenten dat ik ervaring heb met sociale wetenschappen, wat voor de meeste ongesneden koek is. Er word nog steeds laconiek gedaan over sociale wetenschappen (ook ik had er een oordeel over), maar ik heb steeds meer respect voor dit soort onderzoeken en als ik heel eerlijk ben zijn onderzoeken in sociale wetenschappen tegenwoordig misschien wel meer van belang dan de regulieren kwalitatieve onderzoeken.

Evelin, een bachelor student die ik samen met Gillian begeleid helpt me met het analyseren van de data. We praten veel over het belang van data, wat betekenen grafieken en wat is het doel van je resultaten. Er leuk om je kennis door te geven aan de jongere generatie onderzoekers! Zij en Rebecca gaan met me naar Baltimore om meer data te verzamelen voor mijn onderzoek. Ik heb met Gillian afgesproken dat we niet een maar twee papers gaan schrijven over de percepties van jeugd over duurzaamheid en milieu :). Ik zat een beetje in de stress een week geleden over de hoeveelheid werk die ik nog moest doen voor mijn onderzoek dus heb ik dit aangegeven aan Gillian. Normaal stop ik dat soort gevoelens weg en worstel ik met de gedachten van ‘Niet lullen maar werken!’, maar het uiteindelijk vertellen wat er aan de hand is, daar bereik je veel meer mee! Niet alleen groei ik ontzettend als onderzoeker maar ook als persoon. Ik luister steeds beter naar mijn gevoel wat me veel verder brengt dan ja en amen zeggen met een rotgevoel :).

Het grootste compliment kreeg ik van de National Park Service. Gillian had een gesprek met de key players en ze zijn zo enthousiast en positief over mijn trainingsprogramma van de Digital Ambassadors dat voor de BioBlitz volgend jaar iedere wetenschapper zijn eigen Digital Ambassador heeft. Dat betekend dat er niet 20 nieuwe studenten worden getraind maar honderden studenten!! Hoe gaaf is dat! Ik hoop dat ik ooit een BioBlitz in Nederland kan organiseren en mijn succesvolle trainingsprogramma kan opzetten.. Dromen :D!!

Naast het werk ga ik uiteraard vaak uitstapjes doen met mijn Braziliaanse vrienden of de International Programs. Ik heb overal mijn contacten waardoor ik voor van alles op de hoogte ben, ideaal! Melody uit Lima, Peru bleef 4 weken in Fort Collins en heb ik haar zo veel mogelijk meegenomen op uitstapjes. Zo ging ik met haar en de Brazilianen naar de New Belgium Brewery waar we een leuke tour kregen door de brouwerij met de nodige bier samples, jam! Er was nog een oldtimer show in Old Town waar ik met de boys naartoe ben gegaan. Awesome! Zo ben ik met de International Programs naar Pawnee Butts geweest, twee zandsteen formaties geïsoleerd op de prairie. Er zijn verschillende onderzoeken aan de gang die de invloed van neerslag op de Butts onderzoeken waardoor ze klimaatverandering kunnen voorspellen. Waarschijnlijk zijn de Butts binnen 50- 100 jaar volledig weggeerodeerd.. en dan heb ik het nog niet wat het betekend voor de biodiversiteit in het gebied.
Nu het lente en zomertijd is in Fort Collins is er bijna iedere week wel een ander festival aan de gang. Zo ging ik met Luke, Ryan en Cale de ene dag naar de Taste of Fort Collins en met de Brazilianen en Melody de andere dag. Super gezellig! Food trucks en grasvelden waar je gezellig kan zitten en luisteren naar de verschillende lokale artiesten die vermakelijke country muziek spelen. Een ander weekend was er een groot bierfestival in Fort Collins. Ik had een tasting package met glas en 10 free samples. Heerlijk! Chillen in het gras met verschillende bieren, mij hoor je niet klagen! Een andere week ging ik met Gillian, Melody en Casey hiken in de Poudre Canyon. We kozen de trail American Lakes die behoorlijk hoog liggen. Tijdens het hiken strompelde we door de sneeuw die zeker 50 cm hoog was! We hebben een eland gezien en veel verschillende soorten wildbloemen. Ik ben tegenwoordig in de ban van wildbloemen. Prachtige 16 km hike was het! Het grappige was dat Gillian Casey ken via CSU en ik ken Casey via Crossfit. Dus Gillian en Casey waren de week voor onze gezamenlijke hik op pad en waren aan het praten over Hawaii en Yellowstone. En Casey op een gegeven moment, ja er zit een jongen bij mij op Crossfit die er ook is geweest, hij heet Rachel. Dus Gillian verbaasd, WAT? Dat is mijn master student HAHA. Dus bij de koffieautomaat kreeg ik te horen; ‘You really know everyone in Fort Collins! You only have been here for 3.5 months and you know more people then I do! Dus ik zei ‘Girl, I know right, it is because I’m hot and fabulous!’. Zelfreflectie, een van mijn sterkere punten!

Oh, en de week daarop ging naar de Denver Gay Pride. Nog nooit ben ik naar de Gay Pride geweest in Amsterdam dus Luke, Ryan en Cale namen me mee. Wat een hysterie was het! De ‘praal' wagens op zijn Amerikaans met politieke meuk maar ook SM wagens, geweldig! Zat er een man in een kooi, werd de ander gespanked met een zweep en hadden weer andere een dierenmasker op.. Ja geen gebrek aan fantasieën.. Al met al een heerlijk dagje uit! Er was pas geleden een drag queen show in de Whiskey in Old Town, Fort Collins. Ik kan daar wel van genieten dus ik ernaar toe. Ik stond met mijn Spa rood te koekeloeren en werd ik door een queen aangesproken om het podium te betreden. Ik stond daar met 4 andere mannen voor een heuse ‘Dance and sing off’. Gelukkig mocht ik na Madonna en Abba het podium verlaten..

Melody vertrok de dag na Independence Day, een feestdag die gevierd geword met vuurwerk in de late uurtjes. Independence Day hebben we gevierd in Boulder. Vergelijkbaar met Fort Collins maar dan ‘luxer’ in de vorm van huizen (en de prijzen..) en de mensen. Daarnaast is de stad super liberaal. Zo was Boulder de eerste stad in Amerika waar het legaal was dat je als homosexuele mocht trouwen. De rest is geschiedenis want nu mogen homo’s en lesbiennes in iedere staat trouwen. Voor Amerikaanse begrippen een gigantische stap in de richting van gelijkheid. Terug naar Boulder, geweldige stad waar ik me direct thuis voelde! In de ochtend een hiken gedaan (het was ondertussen + 30 graden..) en in de middag de stad verkent. De dag sloten we af met vuurwerk in het football stadium van de University of Boulder.

Gisteren ging ik dan eindelijk naar de Rocky Mountain National Park met mijn Braziliaanse vrienden. Het was de laatste week voor Douglas en Janquieli en ze wilde er graag naartoe. Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om naar het park te gaan maar wauw, ik werd totaal weggeblazen. Een van de mooiste plekken die ik ooit heb gezien, oogverblindend! Het landschap, de planten en dieren, het weer, alles klopte. We hadden een trail van 11 miles round trip, berg op, berg af. Ik kreeg zoveel energie van de schoonheid die ik zag, voelde en rook, kippenvel! Na onze hike hebben een tijdje rondgereden in het park om bij de senic points te genieten van de prachtige uitzichten over het park en de bergen..

Hiermee ga ik afsluiten lieve mensen. Het is hier heerlijk warm, + 30 graden maar het weer in Colorado kan plotseling omslaan naar regen of bliksem, fingers crossed dat het zo blijft :D!

Veel liefs vanuit Fort Collins,
Rachel

  • 13 Juli 2015 - 18:41

    Claudia:

    Hee Rachel
    Heerlijk weer om te lezen van je avonturen! Goed dat je leert om je grenzen aan te geven, toch wel belangrijk om een balans te vinden tussen ploeteren en relaxen! En de Rocky Mountains, jeetje, staan bij mij hoog op de verlanglijst! :D Ik ben een beetje jaloers ;) Nog heel veel plezier daar!!

    Veel liefs!

  • 16 Juli 2015 - 17:11

    John En Bernadette:

    Hoi Rachel
    we zijn helemaal bij met lezen en wat een belevenissen weer. En ja ... het gaat snel, maar daar moet je maar niet aan denken. Have fun en de groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 21431

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 26 Augustus 2015

Stagelopen in de Verenigde Staten

27 Augustus 2011 - 18 Januari 2012

Stagelopen in Nicaragua

Landen bezocht: