One week past.. Already!! - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Rachel Lauwerijssen - WaarBenJij.nu One week past.. Already!! - Reisverslag uit Fort Collins, Verenigde Staten van Rachel Lauwerijssen - WaarBenJij.nu

One week past.. Already!!

Door: Rachel Lauwerijssen

Blijf op de hoogte en volg Rachel

09 Maart 2015 | Verenigde Staten, Fort Collins

Beste lieve mensen,

Ik ben nu iets meer dan een week in Fort Collins, Colorado.. raar he?! Het voelt niet zo.. het voelt alsof ik jaren meedraai in het Amerikaanse leven. Veel gebruiken of impressies zijn gewoon geworden. Het varieert van de dure etenswaren in de supermarkt, de gigantische porties eten tot de geweldige, vriendelijke en positieve mentaliteit van het Amerikaanse volk.

Na mijn geweldig weekendje in Roosevelt National Forest begon ik die maandag 'officieel' aan mijn onderzoek. Het was wennen om een nieuw onderwerp je eigen te maken en Gillian had het idee om mijn onderzoek een meer sociaal wetenschappelijke twist gegeven. Omdat ik hier geen Goudse kaas van heb gegeten was het een hele operatie om er doorheen te worstelen (en daar ben ik nog wel mee bezig!). Prioriteit 1 was om de veldtripjes vast te leggen en de tickets te boeken.. Tickets boeken?! Ja inderdaad, want deze jongen gaat naar Kona, Hawaii :D!! De occasion is dat we met een groep studenten en departementleden deel gaan nemen aan een BioBlitz, jaarlijks georganiseerd door National Geographic. Een BioBlitz is een 24-uurs grootschalig evenement waar iedereen aan kan deelnemen, van student/scholier tot toerist/leraar begeleid door wetenschappers van elk ecologisch kennisgebied. Men gaat mee op een vleermuisjacht, planten of schimmel workshop of birdwatching. Ontzettend divers en dit jaar werken er 125 wetenschappers mee waar vrijwilligers, scholieren en studenten van kunnen leren. Een fantastisch concept om in korte tijd een grote hoeveelheid data in de vorm van soorten te verzamelen en mensen warm te maken voor duurzaamheid, biodiversiteit en natuur. De BioBlitz word afgesloten met een groot feest! Ieder jaar word er een BioBlitz in een verschillend nationaal park georganiseerd en dit jaar was de keuze gevallen op Hawaii Volcanoes National Park. Ik verwacht mooie en ongewone soorten te zien die uniek zijn voor Hawaii, spannend! Na ons avontuur ik Hawaii (van 13- 19 mei), ga ik met een groep studenten en Gillian naar Yellowstone National Park voor 2 nachten en gaan we door naar Grand Teton National Park voor 8 nachten. Die dagen worden gevuld met het concept RMSSN. Tijdens RMSSN worden er workshops georganiseerd om studenten of scholieren dichter bij de natuur te brengen en om ze meer respect en kennis mee te geven. Aan het begin van de workshop zien ze een boom en zeggen tegen ons, ik zie een boom maar tegen het einde hopen we dat ze zeggen, ik zie een boom maar ook een volledig funcitoneerd ecosysteem waar verschillende organismen afhankelijk zijn en de boom is een belangrijke schakel in verschillende abiotisch en biotische kringlopen. Al met al word het een geweldige ervaring en manier om Amerika te verkennen :D.

Tijdens mijn onderzoek wil ik me focussen op burgerparticipatie gecombineerd met het creeren van culturele diversiteit van mensen in nationale parken. Wat is de belevenis van mensen om deel te nemen aan een project als de BioBlitz? Zal men bewuster omgaan met natuurlijke bronnen en duurzamer gaan leven? Kan je jeugd anticiperen om te gaan werken voor bijvoorbeeld natuurorganisaties dankzij BioBlitz of RMSSN? Verschillende vragen die ik zou kunnen beantwoorden en zeker een meerwaarde kunnen bieden voor de situatie in Nederland. Ik heb zeker 4 dagen geworsteld met mijn hoofdonderwerp en heb ik mijn hoofd gebroken over een methode.. Hoe moet ik dit oplossen?! Hoe kan ik een fatsoenlijke data analyse uitvoeren? Er ligt wel druk op (ik wil minimaal een 7 :D), we gaan er een paper over schrijven en mag ik aan nog een paper meewerken. Als kers op de taart kan ik hopelijk mijn paper op een poster presenteren op de grootste ecologie symposium in de VS (ong 5000 wetenschappers) in Baltimore, Maryland. Ik vlieg letterlijk het hele land door, heel speciaal kan ik jullie vertellen!

Ondertussen krijg een steeds betere klik met Gillian, mijn supervisor maar ook met mijn host family. Ze zijn zo aardig en gastvrij, ik voel me daar ontzettend op mijn plek. Ze zijn heel open, soms een beetje te open toen Kelly begon over alle ziektes en aandoeningen die ze hebben in hun familie maar dat is prima :P. I can handle it! Ze hadden me nog uitgenodigd om samen te eten maar helaas had ik een Crossfit les, want men, I'm so busy! Heel deze week was een rush, weinig 'vrije' tijd want ik had bijna iedere avond wel iets ingepland. Een gezellig dineetje met Luke, een vriend van me in Fort Collins die me direct heeft aangemeld voor meer feestjes of een Crossfit les. Ik zit helemaal in het Amerikaanse leven.

De eerste dagen waren mijn lippen schraal van de droge lucht (35% luchtvochtigheid) en gecombineerd met een hoogteverschil van 1500 meter gaat je niet in de koude kleren zitten, maar ik krijg gelukkig steeds minder last van de hoogte en de droge lucht. Dus als je naar Colorado ga, neem lippenbalsem mee (dank je ma voor de tip!) en neem de tijd om aan de hoogte te wennen. Ik ging sporten en was na een paar rondjes gedurende de workout buiten adem. Verder geniet ik met volle teugen van het gigantische assortiment in de supermarkten. Ik ben zo een uur kwijt met alleen maar koekeloeren. Iedere keer verbaas ik me weer over de hoeveelheid schappen met taarten en koeken en waarom altijd de suikerbommen in de reclame zijn terwijl je keiharde dollars kan neertellen voor een sappige appel.. Een van de dingen waar ik me bij neer moet leggen. Ook het feit dat je zo kilometers moet fietsen om op plaats van bestemming te komen terwijl je maar 2 blokken verder ben is ook een belevenis op zich. De gigantische hoeveelheid auto's door de straten, de rare gezichten die je krijg als je met handschoenen fiets (je gaat toch met de auto?!) of de vriendelijkheid op straat, in de supermarkt of toen ik de eerste keer bij mijn Crossfit box aankwam en ik aan het rondkijken was toen verschillende mensen me kwamen begroeten en zeer geinteresseerd in mij als persoon en zeggen 'Welcome to Colorado, mate!'.

Als duizendpoot en zeer sociaal persoon heb ik me aangemeld voor verschillende tripjes met (internationale) studenten waar ik mee naar Eldora Mountain Resort ging om te gaan skien! Eldora is een skigebied ter grote van Winterberg, Duitsland, maar als grote verschil: je ski in de Rocky Mountains met een adembenemend uitzicht ipv in de mistige bergen in Duitsland. Het is speciaal om te mogen skien in de Rocky's en ik werd er emotioneel van, een ervaring die op mijn bucketlist stond. Ik nam vaak de tijd om enkel maar te turen naar de besneeuwde bergtoppen met rotsformaties en bossen met naaldbomen.Hoe gaaf is het dat je de mogelijkheid om van zoveel pracht te mogen genieten.. Ik mag me erg gelukkig prijzen dat ik deze ervaring heb mogen meemaken. We waren er op een zaterdag en het was hartstikke rustig. Er waren pistes waar we alleen vanaf kwamen, een geweldige mogelijkheid om mooie foto's te maken. Ik heb 2 Nederlandse studenten ontmoet waar ik mee heb opgetrokken die dag, een meisje uit Utrecht en een jongen uit de Achterhoek. Beide aardig en we zullen elkaar nog vaker zien :). Afgelopen zaterdag was het een van de 300 zonnige en heldere dagen in Colorado, wat een geluk :D.

Zoals jullie lezen ben ik ontzettend positief over mijn ervaringen in Amerika. De mensen zijn trots op hun stad en op hun staat en dat is geheel terecht, ik kan het enkel beamen. Als ik mensen mag geloven beginnen de feesten in de lente en zal er vrijwel ieder weekend een of ander feest zijn in Fort Collins waar mensen genieten van de zelfgebrouwen biertjes. Ik moet zeggen, ze zijn erg smakelijk en komen harder aan dan ik had gedacht haha. De tijd vliegt om als je plezier heb maar ik geniet er elke seconde van! Dank je voor de leuke reacties en tot spreekse :D

  • 09 Maart 2015 - 19:41

    John En Bernadette:

    Prachtig verslag Rachel en wat je allemaal te wachten staat, WOW .... niet te doen. ENJOY .....! is alles wat we kunnen zeggen en heel veel groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachel

Actief sinds 18 Juli 2011
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 21394

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 26 Augustus 2015

Stagelopen in de Verenigde Staten

27 Augustus 2011 - 18 Januari 2012

Stagelopen in Nicaragua

Landen bezocht: